onsdag 25 mars 2020

Moot i korontänen

De flesta av oss sitter inomhus just nu och socialdistansering föreskrivs. Fast jag tycker egentligen inte om det begreppet. Nog kan man ju vara social fast man inte umgås i samma utrymme, och visst kan man vara osocial fast man umgås i samma utrymme. Varför inte kalla det fysisk distansering eller något annat i stället?

Hur som helst. Många av oss känner sig ensamma och under krissituationer ökar människans sociala behov (det här är min teori, citera mig inte om det). Vårt behov av att tala om våra erfarenheter med varandra ökar. Den rådande situationen gör att folk som följer rekommendationerna använder sig mera av kontakter via sociala medier. Det kan vara frågan om att man mera aktivt läser sina vänners flöden, kommenterar och deltar i diskussioner. På sätt och vis kan det här göra oss mer sociala fast vi inte fysiskt kan umgås.

Redan i februari tänkte jag att det skulle vara roligt med ett moot under mars månad. Nu går det däremot inte att ordna, tänkte jag lite snopet. Sedan väcktes tanken att det kanske kunde gå att ordna online. Sagt och gjort. Jag skrev en förfrågan i SFWV:s Facebook-grupp gällande datum och nu blir vår första online moot av på fredag (27.3.2020) klockan 19.00 via zoom.

Det ska bli intressant att se hur vi får detta att fungera, men jag tror att det ska bli bra. Zoom är på så vis bra att man kan dela in deltagarna i mindre grupper, vilket är bra ifall vi blir väldigt många.

Vi har inget tema bestämt för mootet men jag tror att det kan bli intressanta diskussioner ändå.
Vill du med, så gå in på Facebook och Svenskfinland Wiccavänner. Där finns ett evenemang.


~Stella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar