onsdag 1 april 2020

Årshjulet och nytt moot

Under förra mootet tyckte de som var med att det skulle vara roligt med ett till moot denna vecka. SÅ jag ordnade en omröstning och eftersom rösterna föll jämt slog jag tärning. Resultatet föll på fredag den 3.4.2020, så kl 19.00 samlas vi än en gång till moot. Denna gång har vi dock årshjulet och dess växlingar som tema.

Jag grävde runt lite på Patheos och hittade ett blogginlägg av Thorn Mooney om temat: Making the Sabbats Real. Mooney skriver bland annat om hur hon fört dagbok genom året och hur hennes eget liv går i cykler. Det här är en bra reflektion.

Det här årshjulet tecknade jag för cykeln Samhain-Samhain.
Den sträcker sig alltså från November 20219 till October 2020.
Jag ser själv på livet som cykliskt: saker kommer och går, växer och avtar. Vissa perioder kan jag vara mycket inspirerad att sy och göra skapande saker, medan det andra perioder inte riktigt vill sig. Vissa cykler återkommer oftare än andra, lite som himlakropparnas rotationer: en del tar sig runt solen snabbare än andra.

Vi påverkas på olika sätt av året och årstidernas växlingar. De är någonting vi inte kan undvika för det är så tydliga, åtminstone här i Nordeuropa där vi har en tydlig vår, sommar och vinter (förutom i år då vintern har lyst med sin frånvaro söder om Lappland). Vi påverkas av den ökande och minskande mängden ljus, av mängden grönt i naturen, av det tryckande mörkret just före snön faller.

En cykel som för många personer som har en vagina är återkommande är menstruationscykeln som ofta kopplas samman med månen och dess växlingar. Vissa säger också att de känner sig påverkade av månen och att de inte kan sova under fullmånen.

Så det har jag tänkt en hel del på: vilka cykler i mitt liv är återkommande? Sammanfaller de med årshjulet, med solens växlingar eller med månen? Hur ofta återkommer olika saker och sker det vid samma tidpunkt varje år? Och så vidare.

Blir tänkandet för djupt och man behöver grunda sig med lite humor kan man läsa en mer humoristisk text av Jason Mankey: The BroWitch Wheel of the Year.

Ha det gott!
~Stella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar