fredag 17 april 2020

Daglig praktik och andlighet

Det sägs ibland att man borde ha en daglig praktik, eller vissa rutiner i sitt liv för att må bra. Här ingår bland annat att äta regelbundet och att få tillräckligt med sömn och motion. Rutiner är ofta av godo eftersom de bidrar med mönster i livet. Sådana rutiner kan vara hur man sköter sina morgonsysslor: att vakna och sedan knäppa på tevattnet och låta det koka upp medan man borstar tänderna.

Speciellt i andliga kretsar talas det också om att man ska sköta om den andliga sidan av livet. Vare sig det består av daglig bön, bibel-läsning, meditation, yoga eller av att utföra Lesser Banishing Ritual of the Pentagram (LBRP). Jag kunde rada upp fler exempel, men det skulle föra oss ifrån min poäng.

En daglig praktik är inte alltid så enkelt.
Ibland är det som att vara en fågelunge som
ska lära sig flyga men fastnar någonstans
och behöver hjälp att ta sig loss. Men övning
ger färdighet.
En daglig praktik kan vara svår att upprätthålla ibland. Alltid blir den inte daglig för livet och jäkten och stressen kommer emot. Så är det bara. Damh the Bard skriver i sitt inlägg Daily Spiritual Practice om en kort ritual som han gör varje dag. Den har vissa likheter med LBRP men känns för mig mera jordnära och kunde enkelt modifieras för att passa vem som helst.

Några gånger varje år, inte minst när året lider mot sitt slut och det nya året närmar sig, kämpar jag med att försöka skapa nya dagliga vanor. Det är enkelt att säga "nu ska jag vända blad och börja göra X", när man i själva verket vet att det inte kommer att lyckas att börja gå till gymmet tre gånger i veckan och äta regelbundet precis varje dag. Inte för mig i varje fall, för en sådan livsstil förutsätter ett liv som i övrigt är drivet av regelbundenheter.

Mitt är inte det. Det drivs långt av ett kreativt kaos där inspiration flödar fritt och när olika aktiviteter. Det påverkas också av saker jag inte kan förutse: Besök av familj och bekanta, oförutsedda kostnader som skapar huvudbry, eller pandemier som ställer livet och vardagen helt på sin ända. Åtminstone lyckas jag någorlunda med att få tillräckligt med sömn och berömligt med att äta regelbundet. För tillfället.

Grundbehoven kommer helt enkelt först. Därefter kommer först de andliga behoven. Jag kan inte ha en daglig praktik utan att ha mina grundbehov tryggade. När de är det, kan jag börja fundera på att meditera, göra yoga eller andra saker som hjälper att balansera mitt sinne.

Likväl strävar jag till att försöka ha en daglig andlig praktik. Jag inser att det är genom små förändringar i livet som jag kan nå en mer beständig förändring och omforma mina vanor och rutiner. Rom byggdes inte på en dag, så att säga.


Så vad består min (dagliga) andliga praktik av? 

För tillfället innefattar den affirmationer, meditation och läsning samt uppmärksammande av måncyklerna och årshjulet. Jag ska elaborera lite.
Bokhyllan har både uppdaterats och
omorganiserats efter att denna bild togs.

  • Dagliga affirmationer: Affirmationer innebär positiva bekräftanden om självet. Inspirerad av övning nummer tre i Mat Auryns Psychic Witch har jag nu en veckolång prövotid på gång med en specifik affirmation. Jag har aldrig varit särskilt bra på dem, men teorin är att ju mer man tänker på ett visst sätt, desto enklare blir det att tänka på det sättet. Auryn referear till hjärnans neuroplasticitet och skriver vidare att ju oftare vi repeterar ett visst mönster, desto mer ingrott blir det i oss.
  • Daglig meditation: Tankarna för lätt iväg oss på avvägar när vi sätter oss ner för att meditera, speciellt om vi har en lång och intrycksfylld dag bakom oss. Övning nummer fyra i Auryns bok är en grundövning för meditation: sätt dig till rätta på en lugn plats, ställ timern på 5 minuter och koncentrera dig enbart på din andning. Om en distraherande tanke dyker upp, notera den och släpp den. För sedan koncentrationen åter till andningen. Om 5 minuter börjar kännas som en kort tid är det bara att öka på minuterna. Jag brukar ha på lugn musik i bakgrunden.
  • Läsning: Jag har en bok på nattduksbordet konstant. Min strävan är att läsa ett kapitel om dagen, före läggdags. Alltid lyckas det här inte och realiteten kan vara att jag läser ett kapitel i veckan, speciellt ifall det är en bok med många övningar. Jag är en läsare som låter texter ta tid. Alternativt är jag uppe för sent och orkar helt enkelt inte läsa. Men jag vägrar racka ner på mig själv för det.
  • Måncyklerna: Jag noterar månfaserna i min bullet journal och brukar också planera vissa aktiviteter enligt dem. Förutom att fira fullmånen försöker jag påbörja projekt strax efter nymåne och avluta pågående projekt under avtagande måne. Som en ny sak försöker jag utföra inre reflektioner mer aktivt under måncykelns slutskeden.
  • Årshjulet: Årshjulet noterar jag genom att fira sabbaterna men också genom att låta mig inspireras av naturen och årstidernas skiftningar.
Måncyklerna och årshjulet har länge varit en del av min praktik, men det tog tid innan de blev det. Att införa dagliga övningar eller rutiner har varit mycket svårare och beror mycket på hur livssituationen ändrar. För tillfället försöker jag alltså dagligen göra affirmationer, meditera 5-15 minuter och läsa ett kapitel per kväll.

Att skapa nya vanor tar tid. Liksom när tankarna far iväg med en under meditation får man lugnt bara konstatera att nu gjorde de så och återgå till det man egentligen skulle göra. Bit för bit faller nya rutiner på plats. Men liksom med livet överlag ska man vara öppen för att förändra också dessa vanor om de blir allt för rutinmässiga eller inte längre fyller sitt syfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar