måndag 6 april 2020

Back to basics, Narren och meditation

Det här året har börjat få ett genomgående tema i mitt magiska liv: back to basics. Jag märker att jag hela tiden återkommer dels till mina rötter, där jag började mitt magiska praktiserande, och dels mer och mer till att repetera grundprinciper. På sätt och vis har jag kommit till ett skede där det känns som om jag står inför inte bara en bladvändning eller ett nytt kapitel, utan en helt ny bok. Och inledningen till den består av repetition av de grundläggande principerna för de saker jag redan lärt mig. Man måste repetera före man kan gå vidare med nytt material så att säga.

Många av de böcker jag läst på senare tid är sådana som jag önskar att jag haft då jag började praktisera magi. Även om de på sitt sätt är grundböcker så känns de inte som typiska "nybörjarböcker". De är vuxnare i sin ton på något vis.

Narren ur Raider-Waite-
kortleken
Samtidigt står jag här och känner mig som Narren, med huvudet i det blå och sinnet fyllt av äventyr och med ena foten halvvägs över avgrunden. Allting känns nytt samtidigt som det jag läser och lär mig nu är någonting jag kan reflektera över med min tidigare förkunskap. Kanske är det Narrens väska med kollektiv kunskap jag bär, redskapen jag kommer att lära mig använda under denna färd.

Ja, det känns som om jag gått in i en ny fas av mitt lärande och min praktik. Det jag som bäst håller på att lära mig på nytt och se på nya ögon med är meditation och mentala förmågor. Mat Auryns bok Psychic Witch är den senaste boken jag öppnat och jag har bestämt mig att ta den bitvis och faktiskt göra övningarna som beskrivs i den. För hur många gånger har jag inte läst en bok och bara skippat övningarna, för "det här har jag ju gjort förr"? Rätt så ofta.

Inte denna gång. Jag har alltså kommit till den första övningen som är förrädiskt enkel. Jag har suttit här och småskrattat för mig själv när jag försökt göra den.

Övningen går alltså ut på att man ska räkna ner från etthundra till noll och tanken är att när man når noll ska man ha gått in i alfa state (vad än det må heta på svenska) som är det läge hjärnan befinner sig i när man mediterar. Varje gång man märker att tankarna vandrar iväg med en, eller någon distraherande tanke dyker upp ska man börja om från etthundra. Meningen är också att man ska ha full fokus på varje siffra man räknar sig igenom på vägen.

Ponera att göra det här i en stadslägenhet när ljudet från gatutrafiken letar sig in, någon i höghuset smäller i en dörr och lillkillen på våningen ovanför löper från ena ändan av lägenheten till den andra. Svårt är det. Lägg så till att jag inte vet om jag någonsin förr räknat ner från etthundra till noll. Det gick ungefär så här:

"100, 99, 98, 97... öööh... 96?"
*fnissar åt min bortkommenhet*
"100, 99, 98, 97, 96, 95, 94, 93, 92, 91, 90, 80, 81, 82... vah?"
*djup suck*

Och så fortsatte det...

Till slut gav jag upp med att helt hålla min koncentration på siffrorna, men jag hämtade lugnt tillbaka tankarna till dem när de distraherades av olika ljud eller andra tankar (som "borde jag baka mera bröd?" eller "den där halvfärdiga särken..."). Jag tänker mig att det kanske krävdes att jag skulle räkna ner från etthundra åtminstone en gång i livet före jag mediterar samtidigt som jag gör det. Jag räknade dessutom högt för att kunna koncentrera mig lite bättre på det och märkte också att min röst omedvetet sjönk lite för varje tal jag uttalade.

Det märkliga är att det här nedräknandet hade en förvånansvärt lugnande effekt på mig. Trots att jag inte fokuserade så starkt som var tanken och vissa tankar så att säga slank igenom filtret, så känner jag mig nästan lika lugn nu som efter en bra grundning. Så jag tror definitivt att det här är en övning jag ska göra på nytt.

Auryns bok verkar annars också bra, såhär vid en första anblick, och jag ser fram emot att läsa och arbeta vidare med övningarna i den. Jag fick ju vänta på den här ett tag eftersom första upplagan hann ta slut just när jag beställde den. Jag tror också att jag kommer att skriva lite mera kring olika övningar i boken och mina tankar kring dem här på bloggen.

Som jag redan sade kommer jag att läsa den rätt långsamt och faktiskt försöka göra övningarna i den. Så det kan ju ta ett tag. Men du som läser är hjärtligt välkommen att följa med mig på detta äventyr där jag låter mig själv representeras av Narren som går ut i världen för att lära sig dess esoteriska dolda hemligheter.

Tills nästa gång, ha en lugn stilla vecka!

~Stella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar