söndag 22 mars 2020

Böcker

Jag omorganiserade min bokhylla en aning idag, samtidigt som jag ställde tillbaka böcker jag tagit ur den i samband med att jag sökt information. Min ockulta litteratur är i stort sett indelad i tre delar: Böcker jag läst, böcker jag inte ännu läst eller som väntar på att bli recenserade och tidskrifter och tidningar. Delen med böcker som jag inte ännu läst eller som väntar på att recenseras uppgår i ungefär en tredjedel.

Jag har alltså beställt en del böcker under hösten och vintern. En del av dem har jag börjat läsa. Så jag tänkte skriva ner lite tankar som uppstått medan jag läser dem.


Magical Power for Beginners - How to Raise and Send Energy for Spells That Work
Deborah Lipp - 2017

Den här boken har jag haft ett tag men började läsa den i slutet av förra sommaren innan skolstressen tog över och så har den legat på hyllan tills nu. Jag har två böcker av Lipp sedan tidigare och har tyckt bra om dem. Den här boken är inte heller någon besvikelse. Jag har kommit ca halvvägs och måste säga att jag uppskattar Lipps sätt att beskriva och exemplifiera saker, samt att hon har med olika sorters övningar genom hela boken.

Hittills har kapitel fyra, med alla meditationsövningar kanske varit det jag uppskattat mest. Det var en välkommen "back to basics" för mig och förde tankarna till när jag först lärde mig grunda och centrera, samt till när jag läste Starhawks Spiral Dance, som Lipp också refererar i den här boken.



Traditional Wicca - A Seekers Guide
Thorn Mooney - 2018

Den här boken är en introduktion till traditionell wicca. Thorn Mooney är översteprästinna i ett gardnerianskt coven och har också en egen blogg och Youtube-kanal. Jag är ungefär halvvägs genom den här boken också. Mooney skriver om vad som särskiljer wiccanska initiatoriska traditioner från eklektisk wicca och ger råd för hur man kan gå till väga om man söker initiering i en sådan.

Jag hittade boken genom att jag hittade Mooneys kanal på Youtube i och med att jag letade efter innehåll som handlade mer om traditionell wicca. Hennes videon är värda att titta på och kan vara väldigt tankeväckande. Hon har många videon där hon talar specifikt om böcker, så om du söker rekommendationer och tips är de ett måste att se.



Ritualcraft - Creating Rites for Transformation & Celebration
Amber K & Azrael Arynn K - 2010

Jag älskar ritualer och ritualstruktur. Så när jag fick nys om den här boken var jag bara tvungen att köpa den. Jag har inte läst den från pärm till pärm ännu, men den har sett mycket användning redan. Här finns allt om ritualstrukturer, vad som utgör bra och dåliga ritualer, tips för hur man kan arrangera stora gruppritualer, och mycket mer.

Med över 500 sidor material är den troligen en av de bättre böckerna jag beställde i höstas och det enda jag ångrar är att jag inte har hitta den tidigare. Som bäst håller jag alltså på att läsa den från pärm till pärm, men tills de två redan nämnda böckerna är lästa så kommer den att få vila ett tag.




A Witches' Bible - The Complete Witches' Handbook
Janet & Stewart Farrar - 1981

Oj vad jag har väntat på den här. Jag beställde den i slutet av förra sommaren, men fick meddelandet att den var slut i tryck. I januari fick jag äntligen meddelande om att den fanns tillgänglig igen. Jag beställde den snabbare än kvickt. Det är en bok som länge varit på min önskelista. Och egentligen är det inte en bok, utan två: Eight Sabbats for Witches och The Witches' Way

Jag har bara läst introduktionen till första delen än så länge, mest för att jag inte kunde hålla mig, men jag ser mycket fram emot att få sätta mig in i den här på allvar. Här snackar vi också 500 sidor text så det finns att bita i.




Jag har flera andra böcker i bokhyllan som bara ropar på mig att få bli lästa, men åtminstone kan jag vara glad för en sak ifall det blir långtråkigt nu i karantäntiderna: Jag har massor av böcker att läsa.

Väl mött!
~Stella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar