lördag 28 mars 2020

Tankar efter mootet

Dagen gryr och jag vaknar på grund av ljuset. En ögonmask finns på listan över saker jag vill sy, för snart kommer jag att behöva den. Mitt sovrumsfönster är riktat mot öst och när man suttit på moot till midnatt så skulle man uppskatta att får sova vidare lite till.

Igår ordnade jag alltså moot online för första gången och det fungerade mycket bättre än tänkt. Jag tror att det är både största och längsta mootet jag varit på hittills. Jag hade reserverat tre timmar för mootet eftersom jag tänkte att alla kanske inte hinner med från början utan kommer med vartefter, men att vi skulle moota i hela fem timmar hade jag kanske inte trott. Givande var det.

Allt som allt deltog åtta personer i mootet och vi var en salig blandning av allmänna sökare, eklektiker, wiccaner och traditionalister. Som mest satt sex personer samtidigt på moot och folk kom och gick lite beroende på sin tidtabell. Till slut var det jag och två andra som satt de sista två timmarna och diskuterade olika esoteriska traditioner och kopplingarna till initiatorisk wicca.

Mootet hade inget tema denna gång så diskussionen flödade relativt fritt. Jag tror dock att för ett online moot kunde det vara bra att viga första delen av mootet till diskussion kring ett specifikt ämne. Med sex deltagare i början gick ungefär första halvtimmen åt till presentationer, vilket var helt i sin ordning. Speciellt när alla inte känner varandra kan det vara bra med korta intron.

Diskussioner under mootet handlade bland annat om vad wicca är och var gränsen mellan wicca och annat går. Det är inte den enklaste frågan att svara på, speciellt inte idag då eklektisk wicca i många fall idag målas upp som "wicca är vad än du vill att det ska vara". Jag lovade försöka skriva en text för bloggen om det här så det ska jag försöka knåpa ihop.

Andra saker vi diskuterade var böcker, bland annat vilka böcker som fungerade som inkörsportar för oss till ett intresse för det magiska och ockulta.

Överlag är jag mycket nöjd med hur mootet blev. Jag var lite nervös för att formatet skulle göra det svårt, och visst kan det ibland bli lite knepigt att navigera talturer, men jag skulle säga att det överlag lyckades riktigt bra. En annan positiv faktor som jag gärna lyfter fram och som jag tror är orsaken att så många kunde delta är just det att mootet ordnades online. Det gjorde det möjligt för folk från olika håll i Svenskfinland att delta. Vår geografiska spridning torde ha varit: två från Helsingfors, två från Vasa, en från Oravais, två från Jakobstad och en från Karleby.

Det fanns intresse för ett moot nästa vecka, så det ska jag försöka se till att ordna. Är du intresserad så dyker det idag upp en datumomröstning om detta på SFWV:s Facebook-grupp. Så gå in där och rösta. Det datum som får flest röster blir mootdatum. I fall av jämnt fördelade röster bestämmer slumpen.

Ha en solig lördag!
~Stella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar