fredag 20 mars 2020

Glad Ostara!

Idag infaller vårdagjämningen (för att vara exakt skedde detta kl 5.50 i morse). Dag och natt är nu lika långa och dagarnas blir bara längre ju närmare vi kommer midsommar. Jag tänker inte skriva så mycket om vad Ostara är, för Fenris har redan skrivit ett bra inlägg om detta på Cirkelgemenskaps blogg. Det jag däremot kommer att berätta är hur jag firar Ostara i år.

För min del består Ostara av att städa upp här hemma, och att se till att det blir snyggt och prydligt. Speciellt nu när mer tid än tidigare spenderas inom hemmets väggar är det dags att städa. Jag tjuvstartade igår genom att åka ut till villan och påbörja vårunderhållet. Isen låg ännu kvar på sjön och den sjöng i solskenet.



Förutom att städa firar jag Ostara genom att:
  • Pynta ett litet Ostara-altare med videkissor
  • Dekorera mitt hem med de fåtal påskpynt jag har: dörrkrans, ett gammalt påsk-plakat som jag tejpat upp på köksdörren, byta bordsdukar och genom att ta in lite björkris och dekorera det med färggranna fjädrar (går bra att återanvända från år till år) och påskägg.
  • Jag köpte en kruka med små narcisser för att hämta in lite glädje i mitt hem. Jag tycker om att hålla mig med säsongsenliga blommor här hemma.
  • På kvällen kl 20.00 kommer jag att utföra ritualen för hopp och helande och sedan öppna Discord och chatta med andra häxor, hedningar och wiccaner.

Glad Ostara! 
Hoppas vi ses på Discord ikväll!

~Stella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar